Klicka här för att komma tillbaka till Foodetc.se
Klicka här för recept och matrecept Klicka här för mat från världen Klicka här för recept och matrecept för högtider och fest Klicka här för mer information om Foodetc.se

Här finns alla våra recept samlade.
Sitemap

GI

Vad är GI?

Efter allt prat om GI i dessa dagar kom jag fram till att jag inte visste i princip någonting om ämnet. Förutom det man såklart sett eller hört på nyheterna samt tvingats läsa i alla dagens hälsomedvetna tidningar. Med den insikten kom jag fram till att jag skulle finna svaret på vad GI är, och här är det... förhoppningsvis.

GI, eller glykemiskt index är ett mått på hur snabbt ett livsmedel höjer blodsockret efter att man ätit. Hur snabbt det höjs beror på hur lång tid matsmältningen tar på sig för att omvandla kolhydraterna i maten till glukos, vilket är blodsocker.

GI är en skala för hur snabbt höjningen sker, ett högt GI-värde innebär att blodsockret höjs snabbt, och ett lågt värde innebär att höjningen sker långsamt.

Det vanliga är att man vill ha en långsam ökning av blodsockret, alltså ska man äta mat med långsamma kolhydrater vilket är samma som lågt GI. Snabba kolhydrater, dvs högt GI kan ge hastiga blodsockerfall vilket medför att man blir trött och inte orkar lika mycket, dessutom är det hälsovådligt. Långsamma kolhydrater gör att man mår bättre under dagen, samt att mättnaden sitter i längre, man får dessutom ett mindre sug efter sötsaker.

GI-utrycken "långsam" och "snabb" mat har idag lite ersatt tidigare nämnda långsamma och snabba kolhydrater.

Anledningen till det låga blodsockret är att man efter att ha ätit så får man en väldigt hög blodsockernivå, detta åtgärdar kroppen genom att skicka stora mängder insulin som lagrar undan glykoset. Dock är mängden insulin som skickas ut så stor att blodsockret kommer hamna på en nivå som är lägre än innan du åt. Äter man långsamma kolhydrater istället så hålls blodsockret på en jämn nivå, vilket medför att man slipper blodsockerfall. Dock är snabba kolhydrater att föredra t.ex. efter träning.

Ett livsmedels GI påverkas av en mängd olika faktorer t.ex. :

tillverknings- och tillagningsprocesser
digestion och absorption av kolhydrater i tunntarmen
hur snabbt magsäcken töms
typ av monosackarider och disackarider
stärkelsens egenskaper

Generellt sett kan man räkna med att vanliga traditionella livsmedel har lägre GI än livsmedel framställda med moderna tillverkningsprocesser. Detta hänger b.la. ihop med cellstrukturen och storleken på partiklarna hos livsmedlet. Bröd baserat på hela korn har t.ex. ett lägre glykemisk index än bröd gjort på finmalt mjöl, detta är oavsett fiberinnehållet.

Mat med ett lågt GI är t.ex. pasta, mjölk, hela sädeskorn, ris, baljväxter och surdegsbröd.

Positiva effekter av mat med lågt GI är bland annat:

Sänkning av blodfettsvärdena
Minskad kariesbenägenhet och därmed bättre tandhälsa.
Längre mättnadsgrad
Förlängd fysisk uthållighet
Viktminskning, i kombination med bra mat i övrigt samt mer motion

Mat med högt GI är t.ex. socker, läsk, energidrycker, godis, vetebröd, vitt bröd och potatismos.

Dock får man inte glömma att titta på helheten hos det man äter och inte bara enskilt GI för olika livsmedel.

Det som är viktigt att komma ihåg är att GI inte utgör ett absolut mått. En tabelljämförelse mellan olika livsmedelsgrupper blir ofta missvisande, 100 gram jornötter kan t.ex. få ett lägre GI än 100 gram majs, trots att jordötterna har ett mycket högre kalorivärde jämfört med samma mängd majs.

En del livsmedel klassas alltså som dåliga eller bra utifrån deras GI-värde, trots att de kanske har andra näringsmässiga för- eller nackdelar.

 

Referenser:
http://student.educ.umu.se/~glnpen02/udt16h02d/vad_ar_gi.htm
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9150
http://www.fitness-magazine.com/index.html?visa=/augusti06/glyko.html
http://overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4043

Här finns alla våra rese och matreportage samlade. Scandinavian food and recipes.

Mat i olika världsdelar
Europa
Asien
Afrika
Sydamerika
Nordamerika
Oceanien
Skandinavien (engelska)

Alla våra recept
Recept 1
Recept 2
Recept 3
Recept 4
Recept 5
Recept 6
Recept 7
Recept 8
Recept 9
Recept 10
Follow our new food, travel, recipes and cooking blog Foodetccooks.com